02 April, 2013

Khuatir Tentang Hutang Kerajaan? Hutang Isi Rumah Lebih Kritikal

Kadar Hutang Isi Rumah Malaysia Cecah 80.5% KDNK Pada 2012

Ramai yang bimbang tentang hutang Kerajaan yang kini dijadikan isu politik. Ada yang kata hutang Kerajaan terlalu tinggi disebabkan parti pemerintah, manakala pihak lain pula mendakwa hutang akan melambung jika parti lawan mengambil alih berasaskan program yang dirancang.

Sebenarnya hutang Kerajaan di Malaysia berada di sekitar 53% daripada KDNK, tahap tertinggi dalam sejarah tetapi bukan di paras kritikal, terutamanya kerana sebahagian besar daripadanya ialah hutang dalaman, bukan hutang luar. 

Selain itu, Malaysia mempunyai had hutang, iaitu 55% daripada KDNK.  Selagi hutang kita berada di bawah paras ini, situasi tidak membimbangkan. Paling penting ialah ahli Parlimen kita perlu memastikan bahawa tidak kira siapa yang memerintah, had hutang ini sentiasa dipatuhi.

Perkara lebih membimbangkan ialah Hutang Isi Rumah Malaysia yang mencecah paras lebih 80% KDNK pada tahun 2012, dengan pertumbuhan ketara berlaku dalam segmen pembiayaan peribadi, yang meningkat 30% tahun lepas.

Hutang Isi Rumah mempunyai empat komponen utama:

1.  Pinjaman/Pembiayaan Hartanah

Pinjaman ini mewakili bahagian paling besar daripada keseluruhan hutang tetapi bukan kebimbangan utama kerana disokong oleh aset. Malah, jika anda membeli hartanah kira-kira tiga tahun lepas atau lebih, nilai aset anda mungkin sudah meningkat sedangkan nilai hutang anda beransur-ansur berkurangan.

Mungkin ada risiko bagi mereka yang membeli hartanah pada harga tinggi baru-baru ini jika kadar pembiayaan dinaikkan oleh BNM pada masa depan. Peningkatan kadar akan menambah ansuran bulanan mereka. Walau apa pun, pada amnya pinjaman hartanah tidak menjadi masalah besar melainkan harga hartanah jatuh dengan ketara.

2.  Pinjaman/Pembiayaan Kereta

Pinjaman ini juga bersandarkan aset tetapi aset yang menyusut nilainya. Ada risiko dalam pembiayaan ini tetapi pada awal tahun lepas BNM telah mengetatkan syarat pinjaman. Walaupun ada sesetengah peminjam yang mungkin overextended, tetapi ia belum lagi di tahap membimbangkan.

3.  Pinjaman/Pembiayaan Peribadi

Pada pendapat saya, dan juga berasaskan penilaian beberapa artikel yang saya baca, di sinilah wujudnya masalah paling besar. Sekarang ini begitu mudah untuk mendapatkan pinjaman peribadi, terutamanya bagi pegawai Kerajaan. Malah, ada pihak baru-baru ini meminta supaya dilonggarkan lagi syarat pinjaman penjawat awam!

Pembiayaan peribadi boleh diambil oleh golongan berpendapatan lebih rendah menerusi institusi kewangan bukan bank. Bank lazimnya mengenakan syarat yang lebih ketat. Walaupun pembiayaan ini lebih baik daripada meminjam daripada Ah Long, keupayaan membayar balik harus menjadi pertimbangan utama. Kemudahan mendapat pinjaman juga merupakan satu faktor risiko.

4.  Kad Kredit

Kad kredit ialah masalah golongan yang lebih berada. Ada sesetengah orang yang gajinya lebih RM5,000 pun boleh menghadapi masalah kewangan.  Dalam rencana di Malaysian Insider, seorang pegawai AKPK berkata 25% darripada mereka yang meminta bantuan AKPK terdiri daripada golongan yang gagal merancang kewangan dengan baik akibat boros berbelanja.

Belum Serius Tetapi Berpotensi Membawa Masalah Besar

Menurut BNM, paras hutang tidak berbayar masih rendah, tetapi kita perlu ingat bahawa kadar pembiayaan amat rendah buat masa ini. Bagaimana jika kadar pembiayaan meningkat pada masa depan?

Walaupun BNM telah mengambil langkah untuk mengetatkan syarat pinjaman sejak dua tahun lepas, jumlah pembiayaan peribadi terus meningkat.

Kita patut meninjau sendiri kedudukan kewangan peribadi kita. Penyelesaian paling mudah ialah dengan hidup mengikut kemampuan. Elakkan sebarang bentuk pinjaman peribadi dan kalau boleh gunting kad kredit anda.

Selain itu, pastikan anda membayar wang pendahuluan yang mencukupi untuk aset yang anda beli, termasuk rumah dan kereta. Sebaik-baiknya janganlah ambil pembiayaan 100%. Anda mungkin belum mampu membeli aset tersebut jika anda perlu mendapatkan pembiayaan 100%.

Sumber
1. http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/for-malaysians-a-monthly-juggle-to-escape-credit-card-debt-trap/
2,  http://www.theedgemalaysia.com/highlights/233907-rise-in-personal-financing.html
3. Laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran BNM - http://www.bnm.gov.my/files/publication/fsps/en/2012/fs2012_en.pdf




Tiada ulasan: